Radni Rady Miejskiej w Głogowie kontrolują  działalność ZGM w zakresie przetargów na inwestycje w zasobach komunalnych. Termin kontroli przedłużono do 17 listopada br ze względu na pojawiające się wątpliwości. 

Kontrola ZGM zaplanowana została przez radnych Rady Miasta Głogowa z  dużym wyprzedzeniem. Plan pracy Komisji Rewizyjnej na rok 2017, uwzględniający tę kontrolę, został zatwierdzony przez radnych na sesji 29 grudnia 2016 roku.  Zgodnie z założeniami tematem kontroli są przetargi na remonty i inwestycje w zasobach komunalnych Gminy Miejskiej Głogów, którymi zarządza ZGM. Radni badają, m. in. czy przetargi ogłaszane były zgodnie z literą prawa i zgodnie z przyznaną przez radę miasta dotacją oraz czy  wykonawcy, z którymi podpisano umowy, wywiązali się z nich.

– Podczas kontroli pojawiło się dużo wątpliwości, jest wiele tematów do wyjaśnienia. Spływają kolejne dokumenty, które należy dokładnie przeanalizować. Jej zakres jest bardzo ważny i szeroki, a kontrola musi być rzetelna, bo chodzi o wydatkowanie środków publicznych. Nie możemy się spieszyć, a raport-wystąpienie pokontrolne, który przedstawiony zostanie radnym, musi być jednoznaczny – mówi Elżbieta Rybak, radna i przewodnicząca komisji rewizyjnej –   Dlatego też poprosiliśmy o przedłużenie terminu.  Mamy czas do 17 listopada.

Kontrola zakładu wyznaczona na III kwartał br zbiegła się ze zmianą kierownictwa w tej jednostce budżetowej. Dyrektor, który zarządzał  ZGM od 2015 roku,  pod koniec sierpnia przeszedł na emeryturę.

– Zmiana na stanowisku dyrektora przed kontrolą być może ma wpływ na jej przebieg – mówi Elżbieta Rybak. – Obecna dyrektorka nie miała zapewne czasu na zapoznanie się z dotychczasowymi przedsięwzięciami zakładu. Jest kierownikiem zakładu, który kontrolujemy, ale większość dokumentów, które do nas są dostarczane, np. odpowiedzi na nasze zapytania podpisuje zastępca dyrektora.

Radna nie ujawnia, na jakim etapie jest kontrola, czy jest dużo nieprawidłowości. Zapewnia, że każda kontrola kończy się protokołem pokontrolnym, który trafia do dyrektora jednostki kontrolowanej, przewodniczącego rady miejskiej i prezydenta miasta, nadzorującego funkcjonowanie ZGM. Z treścią raportu zapoznają się też radni. Być może uda się do końca roku poznać zasady działania zakładu w zakresie inwestycji w zasobach komunalnych.