Eksperci ZUS on-line odpowiedzą na pytania dot. zagranicznych rent i emerytur.

Na wideorozmowę mogą się już umawiać także osoby zainteresowane emeryturami i rentami międzynarodowymi. Warto jednak pamiętać, że poszczególne oddziały ZUS obsługują sprawy z różnych krajów.

– Uruchamiamy e-wizytę w zakresie emerytur i rent międzynarodowych. Wideorozmowa z ekspertem ZUS umożliwia załatwienie wielu spraw bez konieczności wychodzenia z domu – mówi Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. – E-wizytę wprowadziliśmy w październiku, codziennie taką formę kontaktu wybiera kilkaset osób – dodaje rzeczniczka ZUS.

Według rzeczniczki to zainteresowanie klientów świadczeniami zagranicznymi spowodowało włączenie do wideo wizyt tematyki międzynarodowych wypłat.

– Oprócz spraw dotyczących krajowych emerytur i rent, zasiłków, kwestii związanych z prowadzeniem firmy, czy potwierdzenia profilu PUE, od 1 lutego nasi pracownicy odpowiadają na pytania dotyczące wypłaty dla tych klientów, którzy choć przez część swojej kariery zawodowej byli ubezpieczeni za granicą – wyjaśnia rzeczniczka.

Aby zarezerwować e-wizytę należy wybrać temat wideorozmowy np. „Emerytury i renty międzynarodowe”. Eksperci ZUS odpowiedzą na pytania związane np. z pobieraną emeryturą lub rentą. Warto jednak pamięta, że poszczególne oddziały ZUS obsługują sprawy z różnych krajów.

Lista oddziałów i przypisanych do nich krajów:

•Oddział ZUS w Bydgoszczy – Włochy;

•Oddział ZUS w Chrzanowie – Belgia;

•Oddział ZUS w Gdańsku – Wielka Brytania;

•Oddział ZUS w Częstochowie – Wielka Brytania;

•Oddział ZUS w Krakowie – Holandia;

•Oddział ZUS w Lublinie – Irlandia;

•I Oddział ZUS w Łodzi – Cypr, Grecja, Malta, Kanada, Korea Południowa, Quebec,

•Oddział ZUS w Nowym Sączu – Czechy, Słowacja, Australia,

•Oddział ZUS w Opolu – Niemcy;

•Oddział ZUS w Elblągu – Niemcy;

•Oddział ZUS w Wałbrzychu – Niemcy;

•Oddział ZUS w Płocku – Niemcy;

•Oddział ZUS w Rzeszowie – Hiszpania, Portugalia; Ukraina, Mołdawia, Mongolia,

•Oddział ZUS w Szczecinie – Estonia, Finlandia, Islandia, Litwa, Łotwa, Norwegia, Szwecja;

•Oddział ZUS w Tarnowie – Austria, Lichtenstein, Słowenia;

•Oddział ZUS w Toruniu – Dania, Szwajcaria, Węgry;

•I Oddział ZUS w Warszawie – Bułgaria, Chorwacja, Francja, Luksemburg, Rumunia, USA, Macedonia Północna, Czarnogóra, Serbia, Bośnia i Hercegowina.

Na rozmowę z ZUS online, wystarczy komputer lub smartfon z kamerą i mikrofonem. Klient wybiera dogodny dla siebie termin i godzinę wizyty online. Na wirtualną wizytę można umówić się w dni robocze godzinach 9.00-14.30. Może ona trwać nie dłużej niż 20 min.

– Jeśli ktoś chce uzyskać informacje w swojej indywidualnej sprawie musi mieć przy sobie dokument tożsamości, który zostanie zweryfikowany w trakcie rozmowy z konsultantem –  wyjaśnia Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. – Pracownik zada także dodatkowe pytania, aby uwierzytelnić osobę, z którą rozmawia. Ważne jest żeby e-wizyta nie odbywała się w miejscach publicznych, gdzie panuje duży hałas i w zasięgu kamery mogą pojawić się osoby trzecie – dodaje rzeczniczka ZUS.

Kamerę należy ustawić tak, aby tło było neutralne (np. ściana) a twarz być dobrze oświetlona.

– Konsultant musi wiedzieć, z kim rozmawia, gdy w grę wchodzi omówienie indywidualnej sprawy związanej z wykorzystaniem danych naszego klienta – mówi Iwona Kowalska-Matis.

Jeśli chcemy zarezerwować wirtualną wizytę należy wejść na stronę www.zus.pl. Podczas rezerwacji podajemy swoje dane: imię, nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, kod pocztowy miejsca zamieszkania. Należy wybrać również, czego rozmowa ma dotyczyć np. zasiłki, emerytury i renty czy założenie profilu PUE. Po zarezerwowaniu wizyty, dzień przed spotkaniem klient dostanie sms z przypomnieniem o e-wizycie. Natomiast w dniu e-wizyty, godzinę przed spotkaniem mail zawierający.

– Po kliknięciu w otrzymany w mailu link – nastąpi połączenie z pracownikiem ZUS – mówi rzeczniczka ZUS.

Jeśli klient będzie chciał uzyskać informacje w konkretnej, indywidualnej sprawie, powinien przygotować dokument tożsamości. Należy go pokazać do kamery podczas e-wizyty. W e-wizycie może też wziąć udział opiekun faktyczny lub prawny. Wtedy klient powinien zaznaczyć odpowiednią opcję na etapie rezerwacji.  Jeżeli klient posiada pełnomocnictwo, które jest zarejestrowane w ZUS, może także odbyć e-wizytę w imieniu innej osoby.