Od 1 lipca do 30 listopada ZUS przyjmuje drogą elektroniczną wnioski na 300+. Eksperci ZUS pomogą założyć profil na PUE i wypełnić poprawnie wniosek o wypłatę świadczenia.
Od tego roku szkolnego 2021/2022 wypłata tzw. 300+ w ramach programu “Dobry Start” przechodzi do ZUS. Program uprawnia do jednorazowego wsparcia w wysokości 300 zł dla wszystkich uczniów rozpoczynających rok szkolny.
Wnioski będzie można składać od 1 lipca do 30 listopada tylko drogą elektroniczną – za pomocą Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, za pośrednictwem portalu Emp@tia lub przez serwisy bankowości elektronicznej banków, które udostępnią taką możliwość.
– Nasza Platforma Usług Elektronicznych sprawdziła się doskonale przy bonie turystycznym oraz gdy przyjmowaliśmy wnioski o pomoc w ramach tarcz antykryzysowych, więc i z wypłatą wyprawki będzie podobnie – mówi Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku.
Na ukończeniu są prace nad utworzeniem specjalnego kreatora wniosków, który będzie prowadził „za rękę” każdą osobę składającą wniosek.
– To pomoże uniknąć błędów przy składaniu wniosku o wypłatę – mówi Iwona Kowalska-Matis.
Podobnie jak w przypadku bonu turystycznego do złożenia wniosku o wypłatę potrzebne jest indywidualne konto na platformie internetowej PUE ZUS. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego około 99,5 proc. gospodarstw domowych w Polsce ma dostęp do Internetu. A z Platformy Usług Elektronicznych ZUS korzysta już ponad 7 mln osób.
Rzeczniczka ZUS zapewnia, że eksperci ZUS będą pomagali w założeniu profilu na PUE i poprawnym wypełnieniu wniosku o wypłatę 300+ tym osobom, które do tej pory nie mają swojego konta i nie będą wiedziały jak złożyć pierwszy wniosek. Od 1 lipca będą działać mobilne punkty wsparcia na Poczcie Polskiej i KRUS, w których pracownicy ZUS będą zakładali profile na PUE ZUS i pomagali w wypełnieniu wniosku.
– Bardzo ważne jest przy wypełnianiu wniosku nawet kilkukrotne sprawdzenie numeru konta. Pieniądze ZUS będzie wypłacał tylko na konto więc ważne jest, aby numer był poprawny – dodaje. – Błąd w numerze konta to jeden z najczęstszych błędów, jaki popełniają wnioskujący. My wypłacamy pieniądze a one nie docierają do wnioskodawcy, bo numer jest błędny – mówi Iwona Kowalska-Matis rzeczniczka ZUS.
ZUS wypłaci pieniądze na konto bankowe wskazane we wniosku. Decyzje oraz zawiadomienia dotyczące wypłat 300+ będą przekazywane tylko w formie elektronicznej. Obecnie wsparcie z programu „Dobry Start” otrzymuje ok. 4,5 mln dzieci. Elektroniczna forma wniosku pozwoli znaczące na obniżenie kosztów jego obsługi. W ramach programu rodzice – bez względu na dochody – mogą otrzymać jednorazowo 300 zł na zakup podręczników, zeszytów, sprzętów potrzebnych uczniom oraz pozostałego wyposażenia niezbędnego dzieciom uczącym się w szkołach podstawowych, liceach, szkołach policealnych oraz innych placówkach edukacyjnych do ukończenia 20. roku życia lub 24 lat w przypadku osób z niepełnosprawnościami.