Złożenie kilku wniosków na to samo dziecko lub nieprawidłowy PESEL dziecka – to najczęstsze błędy, jakie pojawiają się w złożonych wnioskach o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy. ZUS kontaktuje się z takimi wnioskodawcami w celu wyjaśnienia spraw.

Dolnoślązacy złożyli już 34 tys. wniosków na 32.889 dzieci. Z nich Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaakceptował 29,7 tys. wniosków, na które już popłynęło 91 760 500zł. Całym kraju złożono wnioski na ponad 502 tys. dzieci, z tego ponad 498 tys. zostało rozpatrzonych. Osoby, którym ZUS przyznał RKO w okresie od 11 do 15 kwietnia br. otrzymają pierwszą wypłatę wraz z wyrównaniem do 22 kwietnia.

– Staramy się jak najszybciej rozpatrywać wnioski o wypłatę, ale w niektórych są poważne błędy a to wpływa na wydłużenie czasu realizacji– mówi Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. – W takich przypadkach nasi eksperci kontaktują się z osobą, która złożyła wniosek w celu wyjaśnienia danej sprawy lub uzupełnienia dokumentów. Jeśli w sprawie jest konieczność przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego z klientem, na profilu PUE ZUS klienta zamieszczamy wezwanie do uzupełnienia wniosku – dodaje rzeczniczka.

 

Po wystawieniu wezwania klient dostaje sms i wiadomość na adres poczty elektronicznej. Każdy wniosek o RKO wymaga sprawdzenia w odpowiednich rejestrach.

– Gdy zaczynamy sprawdzać wtedy okazuje się, że np. rodzice lub opiekunowie złożyli po kilka wniosków na to samo dziecko, często ze sprzecznymi danymi. W niektórych wnioskach występują również błędy w numerze PESEL dziecka – mówi Iwona  Kowalska-Matis. – Najczęstszym błędem jest podanie zamiast numeru PESEL dziecka, na które ubiegają się o świadczenie, numeru PESEL innego członka rodziny – dodaje rzeczniczka.

Inny z błędów, który znacząco wydłuża czas rozpatrzenie wniosku to zupełny brak numeru PESEL, który dziecko ma nadany.

– W zamian za to rodzice załączają np. dowód tożsamości lub inny dokument i odpis aktu urodzenia dziecka. W takie sytuacji nie jest możliwe automatyczne sprawdzenie czy dana osoba jest rodzicem dziecka na podstawie rejestru PESEL, ale konieczne jest sprawdzenie aktu urodzenia przez pracownika – podkreśla rzeczniczka ZUS.

Według rzeczniczki, dlatego lepiej się nie śpieszyć z wysłaniem wniosku tylko starannie go wypełnić i sprawdzić czy podane dane są prawidłowe. Do ZUS wpłynęły także wnioski w bardziej skomplikowanych sprawach. np. kiedy rozwodzący się rodzice składają odrębne wnioski na to samo dziecko i nie mogą się w tej sprawie porozumieć.

Nowymi świadczeniami na rzecz rodziny nie zajmują się pracownicy obsługujący emerytury, renty czy zasiłki, ani pracownicy z obszaru składek, audytu, orzecznictwa lekarskiego czy administracji. Obsługa 500+ i RKO to zadanie Centrum Obsługi Świadczeń dla Rodzin. Centrum powstało, aby realizować dodatkowe zadania, w tym RKO. Ze względu na to, że wnioski są elektroniczne, zdecydowana większość z nich obsługiwana jest bez udziału człowieka – przez specjalną aplikację.