Podają się za pracowników wodociągów, gazowni, spółdzielni mieszkaniowych lub listonoszy, wchodzą do mieszkań, by okraść ich właścicieli. Już po raz n-ty policja apeluje o ostrożność i niewpuszczanie obcych osób do mieszkania.

Policjanci odnotowują przypadki oszustw, których sprawcy działają pod tzw. „legendą”. Oszuści, podając się za urzędników, pracowników wodociągów, gazowni, spółdzielni mieszkaniowych lub np. listonoszy podstępnie wchodzą do mieszkań czy domów. Niczego nieświadomi domownicy wpuszczają te osoby do środka, a te wykorzystując nawet chwilę ich nieuwagi, kradną kosztowności i niejednokrotnie oszczędności całego życia. Takie zachowanie zasługuje na szczególne potępienie, ponieważ złodzieje obierają za swój cel najczęściej osoby starsze lub samotne.

Najpopularniejszą metodą jest ta, na tzw. parawan. Na czym ona polega? Najczęściej dwóch złodziei podaje się za np. pracowników wodociągów. Jeden ze złodziei zajmuje uwagę ofiary, zasłaniając drugiego swoistym „parawanem” np. pozornym naprawianiem instalacji, czy sprawdzaniem liczników. Kiedy jeden z nich wraz z nieświadomym niczego domownikiem idzie do łazienki czy kuchni, aby sprawdzić ciśnienie wody w związku z awarią instalacji, drugi z oszustów sprawdza mieszkanie w poszukiwaniu m.in. ukrytej gotówki lub kosztowności. Oszust może być również jeden, lecz jego sposób działania jest podobny.

Ofiarami tego typu oszustwa padło dwoje seniorów mieszkający we Wrocławiu. Do drzwi starszych osób, zapukał mężczyzna podający się za hydraulika. Oszust po wejściu do obu mieszkań wykorzystał moment nieuwagi domowników i ukradł pieniądze w łącznej kwocie blisko 25 000 złotych.

Aby nie stać się ofiarą oszustwa, pamiętajmy o przestrzeganiu kilku zasad.

Przede wszystkim zawsze przed otwarciem drzwi należy:

  • spojrzeć przez wizjer lub okno – kto do nas przyszedł,
  • jeśli nie znamy odwiedzającego – spytać o cel jego wizyty, zapiąć łańcuch zabezpieczający (jeśli zdecydujemy się na otwarcie drzwi) oraz poprosić o pokazanie dowodu tożsamości lub legitymacji służbowej, identyfikatora. Uczciwej osoby nie zrazi takie postępowanie powodowane ostrożnością,
  • w razie wątpliwości należy umówić się na inny termin, sprawdzając uprzednio w administracji osiedla lub innej odpowiedniej instytucji wiarygodność osoby pukającej do drzwi (jeśli osoba podaje się za przedstawiciela administracji lub innej odpowiedniej instytucji).

Każdą próbę oszustwa zgłaszajmy bezwzględnie na Policję, a jeżeli w naszej rodzinie są osoby starsze lub samotnie zamieszkujące, rozmawiajmy z nimi i ostrzegajmy je przed tego typu zagrożeniami.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj