Tegoroczne spotkania z cyklu Fontanny Klasyki w tym roku odbędą się w 5,19 i 26 lipca. Wszystkie koncerty odbędą się w Parku Słowiańskim o godz. 19:00.
5 LIPCA – CHŁOPCY KONTRA BASIA
Po 14 latach działalności i 4 wysoko ocenianych przez publiczność i środowisko muzyczne albumach, Chłopcy kontra Basia zaczęli pracę nad swoją piątą publikacją. Kontynuują swoje zainteresowanie polską wsią, tradycyjną sztuką opowiadania, ludowymi pieśniami i gawędą. W ich najnowszych utworach ponownie pojawią się postaci z legend i wierzeń ludowych, a w warstwie muzycznej – cytaty z ludowych pieśni i melodie inspirowane pieśniami dawnej wsi. Jednakże piąty album przyniesie coś świeżego.
Od 7 lat frontmenka i autorka tekstów – Basia Derlak mieszka na wsi, gdzie miała okazję skonfrontować swoje zainteresowanie życiem z dala od wielkiego miasta. To tu, przy współczesnych polskich drogach gminnych umieszcza akcje swoich tekstów, konfrontując lokalne diabły, duchy, rusałki i świętych z problemami codzienności – transportowym wykluczeniem czy śmieciami w lesie.
Chłopcy kontra Basia zaśpiewają o PKS-ie widmo, który sunie przez wsie, ale nigdy się nie zatrzymuje. O niszczejących Nepomukach, dzielnych druhach OSP i wiecznie przygotowanych na koniec świata kołach gospodyń wiejskich.
Zaśpiewają też o wizji chłopskiego raju – latających pieczonych gołąbkach i górach twarogu.
Zespół występuje w trio:
Basia Derlak – śpiew
Marcin Nenko – kontrabas
Tomek Waldowski – perkusja
19 LIPCA – KINGA RATAJ FADO
KINGA RATAJ często powtarza, że śpiew ę był w Niej od zawsze. Odkąd tylko pamięta inspiracji wokalnych i muzycznych szuka niemal w każdym gatunku.
Laureatka Festiwalu Piosenki Artystycznej w Rybniku, Festiwalu Twórczości Marka Grechuty. Dwukrotnie zwyciężyła w legendarnym konkursie „Śpiewać każdy może”. Przełomem stał się rok 2006 w którym zdobyła Głowna Nagrodę oraz Nagrodę Prezesa TVP za Najciekawszy Debiut na 42 Festiwalu Piosenki Studenckiej w Krakowie. W tym samym roku zrodziła się fascynacja muzyką fado, językiem i kulturą Półwyspu Iberyjskiego. Zaowocowało to powstaniem koncertu, w którym klasyka fado miesza się z jazzem, tangiem i flamenco.
Nieprzerwanie od 2010 roku koncert ten zachwyca publiczność w całej Polsce.
Zainicjowała pierwszy w Polsce Międzynarodowy Festiwal Fado, który co roku odbywa się w Grudziądzu.
Miarą sukcesu Kingi Rataj jest fakt, że zawsze powraca ze swoim koncertem w te same miejsca wyprzedając koncerty. Swoim zamiłowaniem do Fado podzieliła się również w 8 edycji programu Must Be The Music gdzie oczarowała zarówno jurorów jak i publiczność.
W Fado prezentuje takie opanowanie języka portugalskiego, że brana jest za rodowitą Portugalkę, czym wprawia w zachwyt samych Portugalczyków.
Kinga Rataj w języku Królowej fado – Amalii Rodrigues, opowiada nam o saudade , o miłości, tęsknocie, ale fado to nie tylko tristeza (smutek), to także alegria (radość), smak wina, życia, energia, miłość… ta spełniona.
Śpiew fado odzwierciedla Portugalczyków, ich wiarę w przeznaczenie, dominację duszy i serca nad rozumem, to ich narodowy skarb wpisany na listę UNESCO. Fado musi być silnie odczuwalne, doświadczane – trzeba je przeżyć. Piosenki z repertuaru Amalii Rodrigues, Dulce Pontes, Marizy, Carminho ukazuje we własnych niepowtarzalnych interpretacjach, wnosząc nowe wartości połączone z charakterystycznym brzmieniem.
Koncert ten to okazja przeżycia niezapomnianych emocji, to wkroczenie do innego świata muzyki duszy.
26 LIPCA – JIG REEL MANIACS
JRM – Jig Reel Maniacs istnieje od 1990 roku i grają muzykę określaną mianem celtic fusion. Grupa łączy ludowe nuty krain celtyckich z nowoczesnymi aranżacjami nawiązującymi do różnych trendów. JRM inspiruje celtycka spuścizna muzyczna, a zespołowe interpretacje standardów celtyckich i kompozycje własne, stanowią mieszankę swobodnie przekraczającą granice stylów, łamiącą konwencje brzmieniowe i harmoniczne – to szeroko rozumiany nurt Word Music oparty na tradycyjnej melodyce celtyckiej z elementami muzyki jazz, rock, reggae, funk. Zespół słynie ze świetnych koncertów, które są podstawą ich działalności, popularyzując w ten sposób szkocką i irlandzką muzykę i kulturę. W większości grają utwory instrumentalne, zdarzają się też piosenki wykonywane po angielsku, lecz również po gaelicku.