Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Głogowie, w związku z niepokojącymi informacjami pochodzącymi od konsumentów – mieszkańców powiatu głogowskiego, zwrócił się z prośbą o rozpowszechnienie informacji dotyczącej pojawiających się na naszym terenie (w naszych domach) firm oferujących sprzedaż i montaż np. elektrowni wiatrowych, paneli fotowoltaicznych, pomp ciepła.
” …Konsumenci coraz częściej zainteresowani są rozwiązaniami, które pozwolą zmniejszyć ich rachunki za energię. Ważna jest świadomość, iż nie zawsze firmy oferujące nam te urządzenia działają zgodnie z obowiązującym prawem bądź etyką. Bardzo często umowy są pełne pułapek wprowadzających nas w błąd, niedozwolonych klauzul oraz nieuczciwych praktyk rynkowych, które to prowadzą do poważnych konsekwencji dla konsumentów, w tym niekorzystnego gospodarowania mieniem.
Istotne wskazówki dla konsumenta:
- Pamiętaj o dopasowaniu instalacji/urządzenia do swoich potrzeb oraz możliwości finansowych;
- Porównaj ceny u innych dostawców – nie śpiesz się z decyzją;
- Pamiętaj o zasadzie ograniczonego zaufania w relacjach z odwiedzającym Cię
- przedstawicielem firmy;
- Pamiętaj o prawie do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy (14 dni kalendarzowych podczas umówionej wizyty lub 30 dni kalendarzowych podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta);
- Przed zawarciem umowy na sprzedaż i montaż instalacji/urządzenia powinieneś otrzymać: niezbędną dokumentację techniczną charakteryzującą parametry oferowanych urządzeń – ich efektywność energetyczną, w tym wyniki audytu przedmontażowego; w przypadku finansowania inwestycji za pomocą kredytu: całkowity jej koszt, wysokość rat, oprocentowanie, okres kredytowania oraz dane identyfikacyjne banku lub banków;
- Masz wątpliwości co do uczciwości zapisów proponowanej umowy lub problemy z ich zrozumieniem – przed podpisaniem umowy skonsultuj ją z rodziną, znajomymi, prawnikiem lub Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów w Głogowie…”