Od 1 lipca 2021 r. w każdy poniedziałek sale obsługi klientów będą ponownie otwarte do godz. 18.00.
Sytuacja epidemiologiczna w kraju, jest coraz lepsza, dlatego ZUS będzie dostępny dla klientów w wydłużonych godzinach. Od 1 lipca w każdy poniedziałek sale klientów otwarte do godz. 18.
– Przedłużone godziny pracy to możliwość osobistego załatwienia swoich spraw u nas dla tych osób, które są aktywne zawodowo i wcześniej przyjść do nas nie mogą – mówi Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. – Zachęcam do wizyt w poniedziałki po godz. 15.00 gdyż wtedy zazwyczaj nie ma żadnych kolejek – dodaje rzeczniczka.
Klienci ZUS mogą także zdalnie załatwiać swoje sprawy poprzez indywidualne konto na platformie internetowej PUE ZUS.
– Nie każda sprawa wymaga osobistej wizyty w Zakładzie. Większość z nich można załatwić z ekspertem ZUS podczas wideo – wizyty. Nie trzeba wtedy wychodzić z domu – mówi Iwona Kowalska-Matis.
E- wizytę można umówić na stronie www.zus.pl. E-wizyta jest to wideorozmowa z ekspertem ZUS, więc potrzebny jest komputer z kamerą lub smartfon oraz dokument potwierdzający tożsamość. Ta forma wizyty została w ZUS wprowadzona w październiku 2020 i codziennie wybiera ją kilkaset osób.
– W ten sposób nasi klienci mogą załatwić sprawy dotyczące emerytur i rent, zasiłków, kwestii związanych z prowadzeniem firmy, czy potwierdzeniem profilu PUE – Iwona Kowalska-Matis rzeczniczka ZUS.
Osoby głuche i niedosłyszące mogą także umawiać się na rozmowę wideo przez Internet w języku migowym PJM.Aby zarezerwować e-wizytę należy na stronie www.zus.pl wybrać „umów e-wizytę”, a następnie wybrać „umów e-wizytę w języku migowym (PJM)”. W kolejnym kroku należy wskazać temat wideorozmowy oraz wybrać jej termin. E-wizytę mogą również zarezerwować osoby niewidzące i niedowidzące. Na stronie e-wizyt zastosowane są, bowiem kolory i kontrast zgodne ze standardami dostępności WCAG 2.0.
– Obecnie nasi klienci mogą praktycznie wszystko załatwić korzystając ze swojego indywidualnego konta na PUE. Wnioski o zwolnienie z płacenia składek, postojowe czy o bon turystyczny przyjmujemy wyłącznie drogą internetową – wyjaśnia Iwona Kowalska-Matis.
Jeśli klient w czasie e-wizyty chce uzyskać informacje w konkretnej, indywidualnej sprawie, powinien przygotować dokument tożsamości. Należy go pokazać do kamery podczas wideo spotkania ze specjalistą ZUS. W e-wizycie może też wziąć udział opiekun faktyczny lub prawny. Wtedy klient powinien zaznaczyć odpowiednią opcję na etapie rezerwacji. Jeżeli klient ma pełnomocnictwo, które jest zarejestrowane w ZUS, może także odbyć e-wizytę w imieniu innej osoby.