W ZUS można rezerwować wizytę on-line.  Wszystkie sprawy można załatwić bez wychodzenia z domu, co w czasie ograniczeń związanych z epidemią jest szczególnie ważne zarówno dla pracowników jak i klientów ZUS.

ZUS zachęca klientów do kontaktów on-line.  Klient może wybrać dogodny dla siebie termin i godzinę wizyty online. Podczas e-wizyty eksperci ZUS odpowiedzą na pytania z zakresu emerytur i rent, zasiłków, ubezpieczeń i składek. Na wirtualną wizytę można umówić się w dni robocze godzinach 9.00-14.30. Może ona trwać nie dłużej niż 20 min.

– Jeśli ktoś chce uzyskać informacje w swojej indywidualnej sprawie musi mieć przy sobie dokument tożsamości, który zostanie zweryfikowany w trakcie rozmowy z konsultantem- wyjaśnia Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. – Pracownik zada także dodatkowe pytania, aby uwierzytelnić osobę, z którą rozmawia. Ważne jest żeby e-wizyta nie odbywała się w miejscach publicznych, gdzie panuje duży hałas i w zasięgu kamery mogą pojawić się osoby trzecie – dodaje rzecznik.

Kamerę należy ustawić tak, aby tło było neutralne (np. ściana) a twarz być dobrze oświetlona.

– Konsultant musi wiedzieć, z kim rozmawia, gdy w grę wchodzi omówienie indywidualnej sprawy związanej z wykorzystaniem danych naszego klienta – mówi Iwona Kowalska-Matis.

E-wizyty są już możliwe w oddziałach ZUS w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i we Wrocławiu a od listopada usługa będzie dostępna we wszystkich oddziałach. Wizytę można zarezerwować  wchodząc na stronę www.zus.pl. Podczas rezerwacji należy podać dane: imię, nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, kod pocztowy miejsca zamieszkania. Należy wybrać również, czego rozmowa ma dotyczyć np. zasiłki, emerytury i renty czy założenie profilu PUE. Po zarezerwowaniu wizyty, dzień przed spotkaniem klient dostanie sms z przypomnieniem o e-wizycie. Natomiast w dniu e-wizyty, godzinę przed spotkaniem mail zawierający.

– Po kliknięciu w otrzymany w mailu link – nastąpi połączenie z pracownikiem ZUS – mówi rzeczniczka ZUS.

Jeśli klient będzie chciał uzyskać informacje w konkretnej, indywidualnej sprawie, powinien przygotować dokument tożsamości, który należy pokazać do kamery podczas e-wizyty. W e-wizycie może też wziąć udział opiekun faktyczny lub prawny. Wtedy klient powinien zaznaczyć odpowiednią opcję na etapie rezerwacji.  Jeżeli klient posiada pełnomocnictwo, które jest zarejestrowane w ZUS, może także odbyć e-wizytę w imieniu innej osoby.