Trwają prace nad dokumentacją Obwodnica Głogowa na DK12. Wykonawca analizuje cztery warianty przebiegu trasy. Samorządy , przez które przebiega jeden z wariantów wydały swoją opinię.
Stanowisko samorządów: Gminy Miejskiej Głogów, Gminy Głogów, Gminy Żukowice, Gminy Kotla przez które przebiega wariant północny obwodnicy Głogowa w ciągu drogi krajowej nr 12 wg opracowania Transprojekt Gdański Sp. z o.o. na zlecenie GDDKiA O. Wrocław.
” …Odpowiadając na pismo firmy Transprojekt Gdański Sp. z o.o. z dnia 28.10.2020 r. realizującej dokumentację projektową na zlecenie GDDKiA O. Wrocław, po przeanalizowaniu wszystkich przebiegów wariantów budowy obwodnicy Głogowa w ciągu drogi krajowej nr 12 informujemy mieszkańców, że w naszej zgodnej i jednomyślnej opinii tzw. wariant północny (PN-5) powinien być najwłaściwszym wyborem do realizacji.
Podyktowane jest to wieloma czynnikami gospodarczymi i społecznymi oraz pełną analiząprzedstawionych rozwiązań oraz korzyści i zagrożeń z przebiegu poszczególnych wariantów.
Czynniki gospodarcze: Wariant północny przebiega przez Miejską Strefę Inwestycyjną, co pomimo wyłączenia części gruntów ma pozytywny wpływ na atrakcyjność pozostałych terenów Strefy dla przyszłych inwestorów. Wiąże się to także z planami realizacji w tym miejscu przez PKP budowy połączenia węzłem linii kolejowych (14 i 273) oraz możliwą lokalizacja portu na Odrze i związanego z tym centrum logistycznego (w ramach krajowego programu „kierunki rozwoju transportu intermodalnego w Polsce”). Bardzo ważnym argumentem przemawiającym zapółnocnym wariantami jest stworzenie dobrej dostępność komunikacyjnej dla położonej w sąsiedztwie Huty Miedzi Głogów a także do planowanego szybu GG-2 ODRA w pobliżu miejscowości Słone. Wariant południowy nie daje takiej możliwości.
Czynniki społeczne: Warianty południowe przebiegają bardzo blisko domów głogowian oraz mieszkańców Gminy Głogów i Jerzmanowej, co bezsprzecznie będzie negatywnie wpływać na ich zdrowie i ekologię w tych miejscach. Niewątpliwie negatywnym czynnikiem przebiegu wariantu południowego jest odcięcie obszarów mieszkalnych w południowo – wschodniej części miasta i osiedli mieszkaniowych położonych w gminie Głogów (wiejskiej) i Jerzmanowa, a przyległych do granic miasta Głogowa. Odległość planowanej obwodnicy od istniejącej zabudowy jest zbyt mała i wynosi ok. 50 metrów.
Warianty południowe mają jeszcze jedno negatywne rozwiązanie – brak węzła na wysokości os. Piastów Śląskich, co pozbawiałoby dogodnego dojazdu mieszkańców w kierunku południowym na Polkowice i Lubin.
W naszej wspólnej opinii wariant północny PN5 jest najkorzystniejszy dla wszystkich zainteresowanych inwestycją gmin i ich mieszkańców. Nie tylko nie przebiega w pobliżu domostw, ale także jest szansą na otwarcie nowych obszarów pod budownictwo mieszkaniowe we wschodniej części miasta.Wybudowanie obwodnicy według tzw. wariantu północnego ugruntuje planowane lokalizacje poru rzecznego i węzła kolejowego.To także dodatkowe odciążenie Głogowa poprzez połączenie komunikacyjne Huty z pozostałymi oddziałami KGHM.Wariant północny pozwoli także na odciążenie ruchu z kierunku Sławy i przekierowania go na obwodnicę.
Stanowisko to podpisali: Prezydent Miasta Głogowa – Rafael Rokaszewicz, Wójt Gminy Głogów – Bartłomiej Zimny, Wójt Gminy Kotla – Łukasz Horbatowski, Wójt Gminy Żukowice – Krzysztof Wołoszyn
Ponadto zaakceptowano następujące parametry techniczne planowanej obwodnicy z mostem na Odrze: klasa drogi – G, prędkość projektowa – 80 km/h, prędkość miarodajna 100 km/h, nośność 115 kN/oś, kategoria ruchu KR5, przekrój minimalny – 2 jezdnie po 2 pasy ruchu, szerokość pasa ruchu – 3,5 m, szerokość pasa dzielącego – min 5 m, skrajnia pionowa nad drogą GP – 5 m.