E-wizyty, dzięki którym klienci mogą umówić się z ekspertem ZUS na zdalną konsultację, cieszą się coraz większą popularnością. Z tej szybkiej i bezpiecznej formy kontaktu skorzystało już około 6 tys. osób.
E-wizyty w ZUS ruszyły 19 października. Można je umówić w całej Polsce. Dolnoślązacy 435 spraw załatwili siedząc przed kamerą w domu. We Wrocławiu klienci umówili się na 297 spotkania z konsultantem ZUS, w Wałbrzychu i w Legnicy na 62. Średni czas trwania rozmowy wynosi około 10 minut. Klienci nadal załatwiają online najczęściej sprawy związane z emeryturami, rentami i zasiłkami.
– Wybór własnej placówki ZUS jest ważny wtedy, gdy chcemy załatwić swoją indywidualna sprawę. Konsultant w naszym miejscu zamieszkania ma dostęp do naszych indywidualnych danych –mówi Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. – Oczywiście przed udzieleniem odpowiedzi rozmówca jest weryfikowany przez pracownika ZUS zarówno poprzez zadanie mu kilku pytań jak i sprawdzenie dokumentu tożsamości –dodaje Iwona Kowalska – Matis.
Rzeczniczka wyjaśnia, że weryfikacja klienta jest potrzebna, wtedy gdy rozmowa wymaga sprawdzenia danych, które są tzw. danymi wrażliwymi.
– W czasie rozmowy można np. ustalić warunki układu ratalnego, założyć indywidualne konto na platformie internetowej ZUS, zmienić numer bankowego konta, skorygować błędy lub po prostu dowiedzieć się na jakiem etapie jest załatwienie sprawy – zachęca.
Każdy, kto zarezerwuje e-wizytę dostaje link do rezygnacji na wypadek gdyby klientowi coś wypadło, albo już jej nie potrzebuje.
– Warto o tym pamiętać i niepotrzebne wizyty anulować, ponieważ w tym czasie z usług Zakładu może skorzystać ktoś inny, kto do ZUS osobiście przyjść nie może – apeluje rzeczniczka.
Pierwsze e-wizyty w ZUS ruszyły 19 października w siedmiu oddziałach: trzech w Warszawie, w dwóch w Poznaniu, w Krakowie i we Wrocławiu. Od 4 listopada można je już umówić w całej Polsce.
Dzień przed spotkaniem klient ZUS otrzymuje SMS-a z przypomnieniem o e-wizycie – na wskazany podczas rejestracji numer telefonu. W dniu e-wizyty, godzinę przed spotkaniem, otrzyma mail z linkiem. Po kliknięciu w link nastąpi połączenie z pracownikiem ZUS.
Jeśli klient będzie chciał uzyskać informacje w konkretnej, indywidualnej sprawie, powinien przygotować dokument tożsamości. Należy go pokazać do kamery podczas e-wizyty. W e-wizycie może też wziąć udział opiekun faktyczny lub prawny. Wtedy klient powinien zaznaczyć odpowiednią opcję na etapie rezerwacji. Jeżeli klient ma pełnomocnictwo, które jest zarejestrowane w ZUS, może także odbyć e-wizytę w imieniu innej osoby.