Prezydent Głogowa Rafael Rokaszewicz podpisał umowę z firmą SOLARIS na dostawę 5. elektrycznych autobusów i wykonanie potrzebnej infrastruktury. Na to zadanie miasto pozyskało środki zewnętrzne i zaciągnęło preferencyjną pożyczkę. Wkład własny około 2,5mln zł, są to koszty niekwalifikowane.
Pięć nowych autobusów jesienią przyszłego roku będzie kursowało na terenie naszego miasta. Zasilą one linie nr 6 i 7. Nie wykluczone, że pojawią się także na innych liniach KM.
-Tę inwestycję nazywany pierwszym etapem. Myślimy już o kolejnych sześciu elektrycznych autobusach wraz z infrastrukturą: instalacjami ładowania autobusów i fotowoltaicznymi na terenie Komunikacji Miejskiej. Robimy duży krok w kierunku ekologii, nowoczesnego miasta i poprawy stanu środowiska – mówi Rafael Rokaszewicz prezydent miasta.
Waldemar Wlazło, dyrektor do spraw sprzedaży w Solarisie chwalił działania miasta, których celem jest ekologia, komfort pasażerów i pracy kierowców autobusów. Chwalił także stan techniczny autobusów, które firma już dostarczyła do głogowskiej spółki
– Przewoźnik dba o tabor. Autobusy SOLARIS są w znakomitym stanie – mówił Waldemar Wlazło, dyrektor do spraw sprzedaży w firmie SOLARIS. – Gratulujemy skutecznych starań w pozyskaniu środków zewnętrznych. Nie wszystkie miasta decydują się na taki wysiłek aby aplikować o dotacje z funduszy zewnętrznych. To wymaga fachowej i merytorycznej pracy, dużo wysiłku aby starania zakończyć sukcesem. – dodał dyrektor do spraw sprzedaży w firmie SOLARIS.
Dyrektor zapewnił, że firma wraz z autobusami dostarczy dokumentację i przeszkoli pracowników KM, aby mogli wykonywać przeglądy i naprawy.
W elektrycznych autobusach będzie ciszej. Nie będzie też słychać pacy silnika, będą ekologiczne, gdyż są zero emisyjne. Wyposażone zostaną dokładnie tak, jak te już kursujące po ulicach miasta. Zostaną wyposażone w baterie dzięki którym elektryk będzie mógł przejechać ponad 200 km. Pojemność autobusu 83 osoby.
– Zasięg jednego autobus elektrycznego bez konieczności doładowywania magazynu energii to około 150 km. Autobusy na naszej zajezdni będą ładowane ładowarkami typu plug-in czyli po tzw. kablu a pentografem na pętli przy ulicy Towarowej. Ładowanie pantografem trwa 10 minut. Autobusy będą doładowywały baterie między kursami. U nas dziennie autobus będzie robił około 250 km – mówi Anna Bryl prezes Komunikacji Miejskiej.
Gmina Miejska Głogów na zrealizowanie tego zadania pozyskała ponad 8 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska w ramach programu Zielony Transport Publiczny, 5 mln 400 tys. zł stanowi preferencyjna pożyczka. Gmina z własnych środków dołożyła około 2,5 mln zł, są to środki niekwalifikowane, podatek VAT.