Można składać wnioski w sprawie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych. Duże znaczenie ma dobrze wypełniony wniosek. Pomocy udzielą specjaliści pod numerami tel. 7256 – 421 (417 i 418).

Osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej mogą ubiegać się o ulgę w spłacie zobowiązań podatkowych.  W wypełnieniu wniosku pomogą specjaliści, którzy dyżurują pod numerami telefonów 7256-421, 7265-417 i 7265-418.

CO TO JEST ULGA W SPŁACIE ZOBOWIĄZAŃ PODATKOWYCH ?

Zagadnienie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych regulują przepisy art. 67a§ 1 ustawy z dnia
29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa(tj. Dz. U. z 2019 r. poz.900 ze zm.). Organ podatkowy (Prezydent Miasta Głogowa) może udzielić ulgi w formie: odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia zapłaty podatku na raty, odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę, umorzenie w całości lub w części zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej.

KTO MOŻE WNIOSKOWAĆ O UDZIELENIE ULGI W SPŁACIE ZOBOWIAZAŃ PODATKOWYCH ?

Uprawniony do złożenia wniosku jest tylko podatnik!

– osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej,
na której ciąży obowiązek podatkowy i której zostało ustalone zobowiązanie podatkowe w decyzji organu podatkowego lub zobowiązanie podatkowe wynika ze złożonej deklaracji.

JAK NALEŻY SFORMUŁOWAĆ WNIOSEK?

We wniosku należy jednoznacznie wskazać formę ulgi, o którą wnioskodawca się ubiega, wymienioną z nazwy w przepisie art. 67a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (umorzenie, odroczenie, rozłożenie na raty) oraz tytuł należności wynikającej ze zobowiązaniapodatkowego (np.  podatek (rata podatku) od nieruchomości za rok , podatek  (rata podatku) od środków transportowych). Jeżeli podatnik wnosi o umorzenie należy pamiętać, że instytucja umorzenia dotyczy tylko zaległości podatkowej! Zaległością podatkową jest podatek (rata podatku)niezapłacony w terminie płatności. Uwaga *
Złożenie wniosku o umorzenie zobowiązania niebędącego zaległością podatkową skutkuje bezprzedmiotowością postępowania i oddaleniem wniosku. 

JAKIE  ELEMENTY POWINIEN ZAWIERAĆ WNIOSEK ?

Wniosek powinien zawierać elementy wymienione w przepisie art. 168 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa tj. treść żądania , wskazanie osoby,od której pochodzi oraz jej adresu lub adresu do doręczeń w kraju, identyfikator podatkowy (NIP lub PESEL- w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej), podpis osoby składającej wniosek. Jeżeli zobowiązanie podatkowe dotyczy nieruchomości stanowiącej współwłasność małżeńską , a wykorzystywana jest do działalności jednego ze współmałżonków wnioskodawcą powinien być również współmałżonek, a wniosek powinien zawierać identyfikator podatkowy i podpis współmałżonka. Zasada to odnosi się również do współwłaścicieli będących wspólnikami spółki cywilnej. Poza treścią żądania (wnioskowana formą ulgi) we wniosku należy wskazać okoliczności oraz argumenty uzasadniające przyznanie ulgi .

JAKIE ZAŁĄCZNIKI PRZEDSIĘBIORCA DOŁĄCZA DO WNIOSKU ?

Do wniosku należy dołączyć takie dokumenty, które pozwolą na ocenę bieżącej sytuacji finansowej i majątkowej oraz możliwość regulowania zobowiązań. W zależności od formy prowadzonej działalności mogą to być: sprawozdanie finansowe z działalności gospodarczej za bieżący okres rozliczeniowy oraz dwa poprzednie okresy, bilans,rachunek zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych, zestawienie należności i zobowiązań wynikające z ksiąg rachunkowych, oświadczenie o zobowiązaniach wobec ZUS, US, w tym zobowiązaniach zaległych, oświadczenie o zaciągniętych kredytach (cel, wysokość kredytu, wysokość raty), w tym kredyty przeterminowane, oświadczenie o liczbie zatrudnionych pracowników, oświadczenie o charakterze i zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, oświadczenie o źródłach i wysokości osiąganych dochodów i ponoszonych stałych kosztów
(w tym również kosztów utrzymania gospodarstwa domowego), oświadczenie o posiadanych nieruchomościach i majątku ruchomym, inne dokumenty potwierdzające okoliczności i argumenty wskazane we wniosku; w przypadku przedsiębiorcy ubiegającego się o pomoc de minimis do wniosku obowiązkowo należy dołączyć;  formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311, ze zm.), oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w roku bieżącym i w okresie poprzednich dwóch lat lub oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.

W przypadku, gdy podatnik ustanowił pełnomocnika w sprawie należy dołączyć stosowne pełnomocnictwo wraz z dowodem wniesienia opłaty skarbowej od złożenia pełnomocnictwa.