Dwujezdniowa droga klasy GB z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Trasa o długości ok. 18 km przebiegać będzie przez tereny gmin: Radwanice, Żukowice, Kotla, Głogów oraz miasto Głogów. Obwodnica Głogowa rozpocznie swój bieg w gminie Radwanice  na istniejącym północnym rondzie węzła Głogów Zachód a zakończy w miejscowości Stare Serby, poprzez włączenie projektowanej obwodnicy do istniejącej drogi krajowej nr 12. 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymała decyzję środowiskową dla budowy obwodnicy Głogowa w ciągu drogi krajowej nr 12. Trasa obwodnicy zostanie zrealizowana nowym śladem, po zachodniej stronie miasta Głogowa zgodnie z przebiegiem wariantu PN4. DŚU i konsultacje społeczne.

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach to bardzo ważny krok w realizacji inwestycji. Jej wydanie poprzedzone było szczegółową analizą różnych wariantów trasy z uwzględnieniem aspektów technicznych, środowiskowych, społecznych i ekonomicznych. Na etapie prac dokumentacyjnych odbyły się spotkania informacyjne, natomiast przed wydaniem DŚU Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska we Wrocławiu przeprowadziła dwukrotnie konsultacje społeczne.  

– Zaplanowana na tym odcinku inwestycja przewiduje budowę dwujezdniowej drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Trasa o długości ok. 18 km zostanie poprowadzona nowym śladem i przebiegać będzie przez tereny gmin: Radwanice, Żukowice, Kotla, Głogów oraz miasto Głogów. Obwodnica poprowadzona zostanie po zachodniej stronie miasta Głogowa – mówi Magda Szumiata z GDDKiA Wrocław.

Obwodnica Głogowa rozpocznie swój bieg w gminie Radwanice (powiat polkowicki) na istniejącym północnym rondzie węzła Głogów Zachód (węzeł na skrzyżowaniu drogi ekspresowej S3 z drogą krajową nr 12), a zakończy w miejscowości Stare Serby, poprzez włączenie projektowanej obwodnicy do istniejącej drogi krajowej nr 12. 

 W ramach zadania zaplanowano budowę czterech węzłów drogowych:  

  • węzeł Nielubia, który stanowić będzie skrzyżowanie dwupoziomowe obwodnicy z byłą drogą wojewódzką nr 298 w kierunku Kłobuczyna i byłą drogą krajową nr 12 w kierunku Głogowa, 
  • węzeł Słone, który stanowić będzie skrzyżowanie dwupoziomowe obwodnicy z drogą wojewódzką nr 292 Nowa Sól – Głogów, 
  • węzeł Głogów Lotnisko, który stanowić będzie skrzyżowanie dwupoziomowe obwodnicy z drogą wojewódzką nr 321 Przyborów – Grodziec Mały, 
  • węzeł Serby, który stanowić będzie skrzyżowanie dwupoziomowe obwodnicy z drogą wojewódzką nr 319 Stare Strącze – Głogów. 

Powstanie także druga przeprawa przez Odrę, wyczekiwana przez mieszkańców i użytkowników drogi. Wyprowadzi ona ruch z centrum miasta. Dodatkowo wybudowane zostaną inne obiekty inżynierskie: wiadukty w ciągu i nad drogą główną oraz przepusty (w tym pełniące również funkcję przejść dla zwierząt średnich).  

Realizacja obwodnicy Głogowa planowana jest w systemie Projektuj i Buduj w latach 2024-2027. #100obwodnic 

– Obwodnica Głogowa jest jedną z siedmiu dolnośląskich obwodnic ujętych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Dla pozostałych sześciu inwestycji, tj. obwodnic Kaczorowa, Legnicy, Międzyborza, Milicza, Oławy i Złotego Stoku, prowadzone są prace przygotowawcze nad opracowywaniem studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego – mówi Magda Szumiata z GDDKiA Wrocław.