Koleją można już dojechać z Legnicy przez Lubin do Głogowa. Zagłębie Miedziowe zostało skomunikowane. PKP-PLK kończy modernizację linii kolejowej.

Mieszkańcy Legnicko-Głogowski Okręgu Miedziowego po wielu latach wyczekiwania nareszcie będą mogli podróżować koleją. Od 15 grudnia dzięki rządowej inwestycji PKP-PLK, pociągi Kolei Dolnośląskich będą regularnie kursowały pomiędzy Legnicą Lubinem, Rudną i  Głogowem. Dzisiaj 11 grudnia pociąg z Legnicy przyjechał do Głogowa z VIP-ami.

–To połączenie scala nasz region, jeszcze bardziej przybliża mieszkańców Zagłębia Miedziowego – mówił Rafael Rokaszewicz Prezydent Głogowa.

Nowe połączenie to także dodatkowa opcja dojazdu z Głogowa do Wrocławia: Koleje Dolnośląskie uruchomią dodatkowe połączenia. Ekspres „Wyżykowski” pojedzie z prędkością160km/godz. Czas dojazdu do Wrocławia będzie krótszy o 10 minut.

– Od 15 grudnia tych połączeń z Wrocławiem będzie bardzo dużo – bo aż 25. Zatem można powiedzieć, że kolej łączy cały region i całe województwo– dodaje Rafael Rokaszewicz.

Lokalni samorządowcy nie kryją zadowolenia. Powrót pociągów na trasę cieszy wójta Rudnej. – Nasi mieszkańcy mogli dotychczas dostać się Z Rudnej tylko do Głogowa, Ścinawy, albo Wrocławia. Teraz wygodnie i szybko dotrą też do Lubina i Legnicy. Wielu z nich dojeżdża do pracy, szkoły czy na uczelnię do większych ośrodków, takich jak Legnica, Głogów czy Lubin. Dziękuję przy tej okazji wszystkim mieszkańcom, którzy przyczynili się do tego, że pociągi Kolei Dolnośląskich będą się zatrzymywały na stacji Rudna Gwizdanów, ponieważ w pierwotnych planach organizatorów transportu kolejowego, tego przystanku miało nie być. Dziś możemy wspólnie świętować wielki sukces. Mamy to czego chcieliśmy – mówi Adrian Wołkowski, wójt Gminy Rudna.

Podobny problem mieli mieszkańcy gminy Lubin. Bliscy współpracownicy prezydenta Lubina w Kolejach Dolnośląskich w Urzędzie Marszałkowskim wycięli z rozkładów jazdy przystanki w małych miejscowościach między Lubinem, a Legnicą. Protest spowodował, że pociągi Kolei Dolnośląskich zatrzymują się teraz w każdej wsi.

W ramach projektu modernizacji, który obejmuje blisko 40 km odcinek linii, wyremontowane zostały tory, sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Przebudowa objęła 3 stacje i 6 przystanków. Po zakończeniu modernizacji pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 120 km/h, a towarowe – 80 km/h. Remont linii nad odcinku Legnica – Rudna Gwizdanów kosztował prawie 197 mln zł. Wśród nowych elementów infrastruktury kolejowej i poprawy bezpieczeństwa na tej linii  jest m.in. nowy wiadukt pod linią kolejową wybudowany w Koźlicach.