GDDKiA utrzymuje zimą ponad 20 tys. km dróg krajowych w Polsce, co stanowi ok. 5 proc. wszystkich dróg publicznych. Służby drogowe działające na drogach krajowych mają do dyspozycji 2,5 tys. pojazdów do zimowego utrzymania i od początku sezonu zimowego zużyły już 300 tys. ton soli drogowej.

Podczas zimy warunki pogodowe potrafią być niezwykle trudne. GDDKiA zapewnia, że pracownicy nigdy nie są zaskoczeni, ale podczas wielogodzinnych, intensywnych opadów śniegu, na drogach mogą się pojawić utrudnienia. Takie są skutki ostrego ataku zimy w każdym kraju na świecie.

 – Ponad 20 tys. – tyle kilometrów dróg znajduje się w zimowym utrzymaniu GDDKiA (z tego ok. 2,6 tys. km stanowią drogi serwisowe i dojazdowe). Jest to zaledwie 5 proc. z ponad 420 tys. km wszystkich dróg publicznych na terenie naszego kraju – mówi Magdalena Szumiata z GDDKiA Wrocław.

 Pod numerem Informacji Drogowej 19 111 udzielane są kierowcom informacje na temat warunków drogowych panujących na drogach krajowych, które są zarządzane przez GDDKiA.

– Nie posiadamy informacji na temat przejezdności i stanu utrzymania dróg leżących w gestii innych zarządców. Nie możemy również podejmować żadnych działań interwencyjnych, np. w zakresie odśnieżania ich nawierzchni – mówi Magdalena Szumiata z GDDKiA Wrocław.

Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg, w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym 7 dni w tygodniu.

– Przy wyjątkowo trudnych warunkach pogodowych, związanych z obfitymi opadami śniegu lub marznącego deszczu, służby drogowe nie są jednak w stanie całkiem im zapobiec, a mogą tylko łagodzić ich skutki. W takich sytuacjach, do walki ze skutkami zimy gotowych GDDKiA ma dwa i pół tysiąca pojazdów do zimowego utrzymania: pługów, pługosolarek czy pługów wirnikowych – mówi Magdalena Szumiata z GDDKiA Wrocław. – Gdy trwają intensywne opady śniegu, to nie ma możliwości, aby jezdnia była czarna. Kilka minut po przejeździe pługu ponownie pokrywa się ona śniegiem. Na prawym pasie (na jezdniach z większą liczbą pasów ruchu) nawierzchnia dłużej pozostaje czarna niż na lewym. Jest to efektem przeważnie większej liczby samochodów na prawym pasie, które przenoszą znajdującą się na drodze sól, co przyspiesza jej działanie – mówi Magdalena Szumiata.